Internetbankieren | Reageer niet op nepmail

Betaling naar buitenland

Internetbankieren | Bankgegevens worden nooit per mail of telefoon opgevraagd.

Ondanks alle waarschuwingen die keer op keer worden gegeven blijken veel mensen die internetbankieren toch nog steeds het slachtoffer te worden van criminelen. Via phishing ofwel een mail sturen aan personen worden wachtwoorden, bankgegevens of persoonlijke gegevens opgevraagd.

In veel gevallen wordt eerst een onduidelijk mailtje toegestuurd die de geadresseerde dan niet vertrouwd en vervolgens verwijderd. Daarna volgt een tweede mail met de mededeling dat een eerdere mail een nepmail was. De tweede mail, zogenaamd afkomstig van de bank, is haast niet van echt te onderscheiden en om het zekere voor het onzekere te nemen verzoekt de bank om je gegevens in te voeren. Echter, ook deze mail is een nepmail (phishing).

De banken laten nogmaals weten dat zij nooit, niet via de telefoon en ook niet via de mail, om bankgegevens, wachtwoorden of rekeningnummers vragen.

Hoewel eventuele financiële schade in de meeste gevallen door banken wel wordt vergoed loopt de schade die de banken oplopen in de miljoenen euro’s. De Nederlandse Vereniging van Banken roept iedereen op om alert te zijn op dergelijke nepmails. Bekijk op: www.veiligbankieren.nl een campagne die door de banken van start gaat om de consumenten te waarschuwen voor phishing.

Aanbevolen artikelen