Heeft de chaos op Schiphol je in de problemen gebracht? Hier heb je als reiziger recht op:
Het is algemeen bekend dat Schiphol momenteel met enorme drukte kampt. Vliegen was al populair, maar door het personeelstekort is drukte nog meer toe genomen. Dit met grote en onvermijdelijke problemen tot gevolg. Lange wachtrijen bij de douane, achterblijvende bagage en gemiste vluchten zijn dagelijkse kost. Verwacht wordt dat deze topdrukte de gehele zomer nog aanhoudt. Een schandelijke kwestie, zeker wanneer reizigers door de drukte hun vlucht missen of zonder bagage aankomen op bestemming. Online consumentenadviseur Pricewise laat weten waar je als reiziger recht op hebt.
Geen recht op schadevergoeding na vlucht gemist door lange wachtrij
Een vertraging of uitval van een vlucht geeft in sommige gevallen reizigers het recht op een schadevergoeding. Dit is echter niet het geval wanneer de schuld ligt bij de lange wachtrijen op Schiphol. Omdat de vlucht zelf niet vertraagd of uitgevallen is, krijgen de reizigers vanuit de reisverzekering geen vergoeding. Op tijd komen bij het vliegtuig is immers de verantwoordelijkheid van de reizigers en niet van de verzekering. Vliegmaatschappijen zouden passagiers hierin wel tegemoet komen door middel van vervangende vluchten, zodat ze toch op hun bestemming aankomen. Om te voorkomen dat de drukte toeneemt, roept Schiphol komende reizigers op om niet eerder dan vier uur voor vertrek op het vliegveld aanwezig te zijn.
Wel schadevergoeding voor achtergebleven bagage
Als je aan bent gekomen op bestemming, hoop je ook dat je persoonlijke spullen mee zijn gekomen. Het personeelstekort zorgt er echter ook voor dat veel passagiers zonder bagage op hun bestemming komen. Gedupeerde reizigers hebben in dit geval vaak recht op een vergoeding voor bijvoorbeeld het kopen van onmisbare producten op bestemming. Reizigers kunnen de vergoeding ontvangen via de reisverzekering, maar kunnen ook de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Deze is bij vertraagde bagage een vergoeding van maximum €1.300,- schuldig aan de passagiers.
Bron: Pricewise