Veel te regelen na verlies van partner

verlies van een partner

Na het verlies van een partner moet er veel geregeld worden

Je partner verliezen is een heel emotionele, ingrijpende gebeurtenis. Naast alle emoties die daarbij loskomen is het toch ook nodig om de zakelijke formaliteiten op een rijtje te zetten. Hoewel je hoofd er helemaal niet bij staat moet er in de eerste dagen na het overlijden, al gelijk veel geregeld worden. Instanties moeten op de hoogte worden gebracht en financiële en administratieve zaken moeten soms terstond geregeld worden.

Binnen vijf dagen moet bij de gemeente waarin de partner is overleden een ’ akte van overlijden’ worden aangevraagd. De gemeente moet ook toestemming geven voor een begrafenis of crematie. Ook van belang is het aanvragen van de ’ verklaring van erfrecht’. Deze wordt door een notaris opgesteld en is nodig voor het regelen van de bankzaken en het innen van de uitkeringen, verzekeringen etc. De verklaring van erfrecht moet z.s.m. worden aangevraagd.

Sommige zaken als het op de hoogte brengen van het overlijden aan de werkgever, uitkeringsinstantie, pensioenfonds, verzekeraar en de Belastingdienst moet binnen enkele werkdagen gebeuren. Enkele instanties vragen om een kopie van de akte van overlijden. Stuur altijd een kopie en nooit het origineel.

Ook de bankzaken moeten terstond geregeld worden en ook daarvoor heb je de verklaring van erfrecht nodig. Alle bijkomende zaken na een overlijden geven in het begin geen rust. Er zijn verschillende websites die verder kunnen helpen. Ook is er een gids te bestellen bij de Landelijke Stichting Rouwverwerking via hun website: ’Gids na een overlijden, handleiding voor nabestaanden bij zakelijke beslissingen en bij de verwerking van het verlies’.