Dark Mode On / Off

Wanneer zijn reviews belangrijk bij het kiezen van een website?

Of je nu op zoek bent naar een nieuwe jurk voor een feestje of een nieuw telefoonabonnement. De kans is groot dat je er op het internet naar gaat zoeken en de bijbehorende reviews ervan wilt lezen. Maar waarom zijn reviews nou zo belangrijk?

Ten eerste wekken reviews betrouwbaarheid op. Veel mensen scrollen vrijwel meteen naar de reviews wanneer ze op een product klikken die ze zoeken. Zo willen ze weten of het product voldoet aan de beschrijving, de kwaliteit goed is en of de aanbieder ook te vertrouwen is. Misschien heb je een website gevonden waar je zelf nog helemaal niet bekend mee bent en dus wil uitvinden of die te vertrouwen is. Reviews spelen hierbij dan ook een belangrijke rol.

Waar vind je reviews?

Er zijn verschillende plekken waar je reviews kunt vinden. Bijvoorbeeld op de site van de aanbieder zelf. Hiermee moet je wel opletten. Het is namelijk heel makkelijk om op eigen websites neppe reviews te zetten. De eigenaar van een webshop kan heel makkelijk zelf steengoede aanbevelingen schrijven en die op zijn eigen website plaatsen. Maar gelukkig zijn er ook websites waar alleen de klant een review kan schrijven die meteen onder het product komt te staan. 

Ben je misschien toch nog aan het twijfelen, dan kan je ook gebruikmaken van Google reviews waar namen en accounts aan zijn gekoppeld. Ook is het een idee om aan de mensen om je heen te vragen of zij bekend zijn met de desbetreffende websites.

Waarom zijn reviews belangrijk voor websites?

Zoals al eerder aangegeven scrollen veel mensen naar de reviews en vertrouwen ze op meningen van anderen. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe zorgverzekeraar waar veel goeds over is geschreven? Dan zal je sneller voor die verzekering gaan dan voor een die minder goede reviews heeft. Het vertrouwen wordt gewonnen van de consument waardoor de aanbieder eerder geld verdient, dan wanneer er geen positieve reviews zijn geschreven.

Daarnaast is het voor de aanbieder fijn om te weten wat klanten van het aanbod vinden en of ze er tevreden mee zijn. Er zijn heel veel verschillende websites die allerlei producten en diensten aanbieden waar geld een rol speelt. Natuurlijk is het dan voor de meeste mensen van belang dat die websites te vertrouwen zijn en goede recensies hebben. Denk bijvoorbeeld aan online casino recensies. Als speler wil je natuurlijk weten of je bij een betrouwbaar casino zit, waar je je geld krijgt uitbetaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan de aanbieder zijn aanbod aanpassen en van deze feedback leren. 

Mocht je het idee hebben dat reviews niet zoveel uitmaken voor de omzet van een bedrijf. Dan heb je het mis. Mensen zijn namelijk bereid om meer geld uit te geven aan producten en diensten wanneer er veel goede reviews over worden geschreven. Reviews maken dus weldegelijk veel uit voor de klantervaring en ook voor de aanbieder zelf.

Hoe onderscheid je echte van neppe reviews

Het is heel lastig om echte van neppe reviews te onderscheiden. Soms worden er namen en foto’s van gezichten bij gezet waardoor je ervanuit gaat dat de reviews echt zijn. Een goede tip om erachter te komen of een foto geen stockfoto is, is door de foto in Google Image Search te gooien. Met behulp van dit programma kan je de bron van de foto makkelijk vinden. Kom je er op deze manier achter dat de foto niet echt is? Dan kun je ervan uitgaan dat de review niet klopt en dus nep is.

Is een review overdreven positief geschreven met veel hoofdletters, uitroeptekens en enthousiaste kreten? Dan is de kans groot dat die nep is.

Ook als er veel technische taal in een review staat, wat je zelf al bijna niet begrijpt. Dan kan de review ook niet echt zijn. Er zijn namelijk maar weinig consumenten die alle technische eigenschappen weten op te noemen over een product.

Wat als er negatieve reviews zijn?

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat er minder goede reviews worden gedeeld over het product waar jij net naar op zoek bent. Maar dan is het belangrijk om te zien hoe daarmee wordt omgegaan. Sommige aanbieders kiezen ervoor er niks mee te doen. Bijvoorbeeld omdat de review niet al te slecht is. Maar het kan best zijn dat er wel een reactie op wordt geplaatst. En dit kan twee verschillende kanten opgaan. Probeert de aanbieder een passende oplossing te vinden waardoor de klacht verdwijnt? Of legt de aanbieder de volledige schuld bij de consument neer op een vervelende manier? Het is dan aan jezelf om uit te maken wie er gelijk heeft en hoe zwaar je dit soort reviews wilt laten meewegen in jouw koopproces.