Fietsvierdaagse moet sportief evenement zijn en blijven voor fietsers en e-bikers
Organisaties van fietsvierdaagsen gaan steeds meer over op het aanbieden van langere routes. De populairste routes zijn vaak 30 en maximaal 45 kilometer per dag. Tegenwoordig kan men op steeds meer plekken kiezen voor een route van 65 kilometer. Dit komt omdat vooral veel ouderen meedoen aan de fietsvierdaagse op een e-bike. Organisaties zijn op zich wel verheugd met deze ontwikkeling omdat men de deelnemers dan meer van hun omgeving kan laten meegenieten. Maar het toenemende aantal e-bike’s leidt soms ook tot frustraties en ongelukken.
E-biker’s moeten rekening houden met gewone fietser
Er zijn helaas deelnemers op een e-bike, die denken dat ze de Tour de France moeten winnen. Met ongekende snelheden wordt een route verreden en worden andere fietsers onderweg afgesneden. Dat is echter niet de opzet van een sportief georganiseerde fietsvierdaagse. Bij enkele organisaties gaan de e-bikers iets eerder van start om anderen niet te kunnen hinderen. Ook worden sommige routes iets aangepast aan de e-bike zodat men niet komt vast te zitten op een zandweg. Een fiets met een accu blijft hierin nu éénmaal eerder vastzitten met het voorwiel. Onderweg bestaat ook meer en meer de mogelijkheid om een e-bike op te laden bij de laadpalen.
Snelheid is geen vereiste, genieten staat voorop
Of je nu met een gewone fiets of met een e-bike meedoet aan een fietsvierdaagse, het blijft een sportief evenement waar jaarlijks duizenden mensen aan meedoen. Het gaat niet om wie als eerste over de streep is maar om te genieten van prachtige routes en stopplaatsen die de organisaties voor je hebben uitgekozen.
Bron: RTL Nieuws