Ga je op reis naar de wintersport dan is het noodzaak om de auto aan een goede controle te laten onderwerpen.
De auto een winterbeurt laten geven is altijd verstandig maar ga je op reis naar de wintersport dan is het noodzaak om de auto aan een goede controle te laten onderwerpen. Natuurlijk kun je zelf alvast het één en ander nazien. Zo is het belangrijk om te weten of de koelvloeistof voldoende vorstbestendig is. (minimaal -25 graden).
De accu heeft zeker een controle nodig want bij lage temperaturen zal die eerder zijn uitgeput. Uit voorzorg kun je een set startkabels meenemen. In geval van nood is er dan altijd wel een behulpzame mede-weggebruiker die je in ieder geval weer even op kan helpen. Bij lage temperaturen breken de rubberen riemen-en snaren eerder dan normaal. Loop ze dus even bij langs of er geen scheurtjes in zitten en laat ze anders vervangen.
Een ruitenkrabber zul je in de sneeuwgebieden zeker nodig hebben. Een gewone ouderwetse hard plastic krabber werkt het allerbeste. Als je de ruitenwissers los van het raam zet kunnen ze ook niet gaan vastvriezen of doe er een stuk karton onder. Houd de slotontdooier bij de hand en dus niet in de auto. Gebruik niet, zoals vroeger, grafiet want de sloten zijn hier niet tegen bestand.
Kom je vast te zitten met de auto dan is het altijd handig als je ergens in de auto wat losse matten hebt liggen. Leg deze onder de wielen die worden aangedreven en goed kans dat de auto hierdoor weer los komt. Zijn er in het gebied extreem lage temperaturen parkeer de auto dan niet op de handrem maar zet hem in de eerste versnelling. Staat de auto op een helling dan zul je waarschijnlijk de handrem wel moeten gebruiken of je legt een paar flinke blokken hout achter de wielen.
Om goed te weten hoe je met de auto moet omgaan in het geval van een slip is een antislipcursus aan te bevelen.