Het feit dat je de 50 gepasseerd bent, betekent niet automatisch dat je dan meteen een gevaar op de weg bent. Als je rijbewijs keer op keer probleemloos wordt verlengd en je je ook nog steeds gewoon zeker voelt achter het stuur, dan zou regelmatig autorijden geen probleem moeten zijn. Helaas denkt menig verzekeraar daar anders over.
Hogere kans op ongelukken
Verzekeraars bepalen hun premie op basis van statistieken. Daaruit concluderen ze dat met de leeftijdstoename van de automobilist ook het aantal door hen veroorzaakte ongelukken toeneemt. Het gevolg van dit gegeven is dat verzekeraars in de regel erg terughoudend zijn in het aannemen van een nieuwe klant, zodra deze eenmaal een bepaalde leeftijdsgrens is gepasseerd. Uit puur zakelijk oogpunt in zo’n risicoafweging begrijpelijk. De statistieken laten namelijk zien dat een automobilist van 80 jaar verhoudingsgewijs 7,5 keer vaker bij een ongeluk betrokken is dan een soortgelijke weggebruiker van 65 jaar.
Nieuwe verzekering lastiger af te sluiten
Vanwege dit aanmerkelijk hogere risico is het in de verzekeringsbranche dan ook niet ongebruikelijk dat automobilisten van 80 jaar en ouder helemaal geen nieuwe autoverzekering meer af kunnen sluiten. En voor zover dat al wel mogelijk is, hoeft de senior niet te rekenen op aantrekkelijk lage verzekeringspremies. Verzekeraars komen met deze vorm van leeftijdsdiscriminatie weg, door te stellen dat hun bedrijfsbeleid niet op klanten met een hoge leeftijd is toegespitst.
Wees zuinig op je al lopende verzekering
Heb je op dit moment al een verzekering voor je auto lopen bij een verzekeraar en nader je de leeftijd waarop een nieuwe verzekering afsluiten lastig gaat worden? Wees dan extra zuinig op je huidige status. Een verzekeringsmaatschappij mag namelijk niet zomaar op basis van de leeftijd van de verzekerde een al bestaande verzekering annuleren. Zolang je op tijd je premie blijft betalen is er in wezen niets aan de hand.
Premiestijgingen onterecht?
Die premie zal met het verstrijken der jaren overigens wel steeds hoger worden. De eerste forse premieverhoging kun je vanaf je 65ste verjaardag verwachten. De volgende pittige stijgingen worden vanaf je 75ste en 85ste levensjaar doorgevoerd. De Consumentenbond vindt dit soort premieverhogingen onterecht, omdat senioren op die manier dubbel gestraft zouden worden. Volgens de bond neemt de premie op basis van de vermindering van het aantal schadevrije jaren sowieso al toe als een senior bij een ongeluk betrokken raakt. Een premietoename, puur op basis van leeftijd, zou volgens de consumentenorganisatie dus helemaal niet nodig hoeven te zijn en straft onnodig keurige weggebruikers.
Meer schade, maar minder kilometers
De verzekeraars schermen daarentegen met statistisch cijfermateriaal, waarin concreet wordt aangetoond dat 75-plussers per gereden autokilometer relatief gezien de meeste schades veroorzaken. De Consumentenbond zet daar het argument tegenover, dat automobilisten in die leeftijdscategorie zelden of nooit lange autoritten maken, zodat de kans op schadegevallen in relatief opzicht juist minder wordt.