De elektrische fiets blijkt de oorzaak te zijn van een stijgend aantal verkeersgewonden. En..van de 18.600 gewonden in 2010 was maar liefst 60 procent 50 jaar of ouder. Tijd dus om er iets aan te gaan doen. De elektrische fietsen ofwel de e-bike’s zijn zo populair dat ze niet zijn aan te slepen. Voor veel modellen is al een wachtlijst opgesteld.
Wat menigeen niet goed genoeg door heeft is dat de fiets met trapondersteuning harder gaat dan men zelf door heeft. Met een snelheid van gemiddeld 25 kilometer per uur zoeven de ouderen over Neerlands wegen. Dat velen van deze groep fietsende genieters, ook vaak al enige ouderdomskwaaltjes heeft, zoals niet goed scherp zien en een verminderd reactievermogen houdt hen niet tegen.
Op naar de fietsschool
De belangenbehartiger voor fietsers, de Fietsersbond, weet van het probleem en is daarom al enkele jaren bezig met het geven van onderricht op speciaal in het leven geroepen “Fietsscholen”. De lessen worden in het hele land gegeven en bestaan vooral uit een theoretisch gedeelte (wie heeft hier voorrang, hoe werkt het op een rotonde etc) en er wordt veel aandacht gegeven aan lichamelijke testen. De hoortest en de ogentest maar ook de fysieke gesteldheid van een oudere komt aan bod.
Dat de elektrische fiets voor veel, met name ouderen, een uitkomst is staat vast. Men kan weer heerlijk naar buiten en ook met een beetje tegenwind of een bergje op is geen probleem meer. Toch moet men zich goed bewust zijn van het feit dat andere weggebruikers niet zo snel door hebben dat een aankomende fietser een topsnelheid van 25 kilometer per uur heeft. Overigens vallen de meeste zwaargewonden niet door een aanrijding maar door een eenzijdige valpartij waar geen andere weggebruiker bij aanwezig was.
Zaak dus voor de e-bikers om eens goed te overwegen, enkele lessen te nemen om zo nog lang te kunnen genieten van het elektrisch fietsgenot.