De e-bike vindt gretig aftrek bij een alsmaar jonger wordende doelgroep, blijkt uit de omzetcijfers van de fietsersbranche.
Waar moeten bezoekers op letten bij de aanschaf van een elektrische fiets? We vroegen het aan Kees Bakker, beter bekend als TestKees van de Fietsersbond. Kees test ieder jaar 30 e-bike modellen in verschillende prijsklassen.
Energie
“Het is belangrijk om goed te kijken hoeveel energie er in de accu zit ”, tipt Kees. “Bij de gemiddelde elektrische fiets met een accu van 400 kilowatt per uur moet je zo’n zestig kilometer kunnen fietsen bij volle ondersteuning en ongeveer 120 kilometer bij gedeeltelijke ondersteuning.” Daarbij is het het best om zelf een testritje te maken, vindt de fietsdeskundige. “In de folders wordt vaak een beetje overdreven. Bij een testrit kun je gelijk zien hoeveel energie de accu nog over heeft. Let daarbij ook op de omstandigheden. Als je de test op een zonnige, zomerse dag doet, kan het zomaar zijn dat de accu in de winter sneller leegloopt. Daarbij veroudert een accu ook snel. Zorg ervoor dat je in het begin zo’n 30 tot 40 procent aan energie overhoudt, dan heb je een reëel beeld van het vermogen van de accu in het dagelijks leven.”
E-bikes zijn er in alle soorten en maten. Van pak ‘m beet 1000 euro tot 3000 euro, van bakfietsen tot sportieve fietsen en van voormotor tot achtermotor: er valt flink wat te kiezen. “De goedkopere modellen hebben een eenvoudige ondersteuning. Fietsen met een voormotor zijn wat gevoeliger. Je loopt daardoor sneller het risico dat het voorwiel gaat spinnen en wegglipt. Zeker wanneer je steile heuvels op moet. Gelukkig is dat in Nederland niet zo vaak het geval”, lacht hij. “Toch haalt zo’n motor het niet bij fietsen met een luxere midden- of achtermotor. Fietsen met middenmotor en achterwielmotor hebben bijna altijd een krachtsensor, waarbij de fiets meet hoeveel kracht je op de pedalen zet en aan de hand daarvan ondersteuning geeft. En natuurlijk zijn er fietsen met een grotere accu-inhoud . Al deze onderdelen bepalen de prijs van de fiets.”
Tegenwind
Is het nu nodig, zo’n elektrische fiets? “Dat is de discussie natuurlijk. Er zijn meer dan genoeg mensen die op een slechte gewone fiets rijden, en helemaal niet per se een e-bike nodig hebben. Maar voor mensen die wat verder weg wonen van hun werk en graag willen weten dat ze altijd, ook bij flinke tegenwind, even lang over hun rit doen is het ideaal. En zeker wanneer je wat ouder wordt, kun je behoorlijk wat kracht in je lichaam verliezen. Veel 75-plussers maken met deze fietsen weer recreatieve fietstochten, die ze met een gewone fiets nooit meer zouden maken. Wat dat betreft is het een ontzettend positieve trend.”
En het kostenplaatje? “Een elektrische fiets heeft een behoorlijke aanschafprijs, maar de dagelijkse kosten zijn erg laag. De stroomkosten zijn te verwaarlozen, en het reizen is verder gratis. Bij een auto lopen de belastingen en verzekeringen iedere maand toch weer flink op.”