Actie Suikerpraatjes van de Consumentenbond geeft meer helderheid over de term suiker of gelijk aan suiker.
De Consumentenbond is de actie ‘Suikerpraatjes’ gestart. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat op veel levensmiddelen niet juist staat vermeld hoeveel suiker een product bevat. De fabrikanten weten heel goed hoe ze het woord suiker kunnen weergeven door er een andere benaming aan te geven. Enkele veel voorkomende varianten zijn, glucose, siroop, lactose, dextrose, basterdsuiker en rietsuikerstroop. Men vond bij de beoordeling van verschillende producten maar liefst meer dan 50 namen die veel voorkomen in plaats van het woord suiker. Ook hebben fabrikanten er een handje van om de term ‘verantwoord tussendoortje’ veelvuldig ten onrechte, te gebruiken.
Geconcentreerd appelsap is gewoon suiker
De Consumentenbond voert al langer actie om fabrikanten ertoe te bewegen juiste benamingen en etiketten te gebruiken op hun producten.
Op de website van de Consumentenbond kun je alle informatie vinden over suiker en de actie Suikerpraatjes. De nieuwe actie is onderdeel van de dieetcampagne ‘Slim eten’. Consumenten kunnen de Minigids Dieet bestellen via de website waarin ook veel informatie staat vermeld over suiker, lightproducten en het zoetmiddel stevia.
Bron: Consumentenbond