Bijkopen garantie is vrij kostbaar en vaak onnodig
Het bijkopen van garantie op nieuwe producten heeft lang niet altijd zin terwijl de kosten vrij hoog zijn, concludeert de Consumentenbond na onderzoek bij negen winkelketens en een internetwinkel.
Vooral elektronicazaken en internetwinkels bieden vaak de mogelijkheid om extra garantie bij te kopen. De kosten voor extra garantie kunnen oplopen tot 20% van de prijs van het gekochte product. De klant krijgt er vaak weinig meer voor dan de wettelijke garantie al voorschrijft, volgens de bond. De garantie producten van BCC, Block en Harense Smid voegen volgens de Consumentenbond vrijwel niks toe.
De extra ingekochte garantie van winkels als Dixons en MediaMarkt hebben een uitgebreidere dekking; die bieden ook uitkomst als het apparaat kapot is gegaan door contact met water of zand. Maar hierover stelt de bond dat die garantie, weer kan overlappen met risico’s die al worden afgedekt door een reis- of inboedelverzekering.
Ook wijst de Consumentenbond erop dat producten zolang dienen mee te gaan als je ervan mag verwachten. Ook als de garantie al vervallen is, mag de klant erop rekenen dat de winkelier een reparatie voor zijn rekening neemt.