Malakka (Maleisië) heeft in de loop der eeuwen diverse overheersers gehad: Chinezen, Portugezen, Hollanders en Engelsen. Het was vroeger een strategische plek aan de Straat van Malakka. Het lag aan de specerijenroute naar China, de wind stond er voor zeezeilers altijd goed en men kon veiligheid garanderen. Geen wonder, dat men in deze stad ging provianderen. Het was een strategische stad voor degenen, die de specerijenroute wilden beheersen. Daarom heeft Malakka sinds 1400 diverse bezetters gehad en kon het tot een groot handelscentrum uitgroeien.
Na de Chinezen, de Portugezen
Na de Chinezen, kwamen in 1511 de Portugezen. Zij bezetten stad en de omgeving en bleven daar 130 jaar. Daarna kwamen de Hollanders (VOC) in 1641 naar Malakka. Deze verloren het wederom aan de Britten, die het behielden van 1824 tot 1957. Pas bij de onafhankelijkheid verliet men het land.
Malakka is per auto met de North South Highway en over zee per schip gemakkelijk te bereiken. De moderne haven ligt buiten de stad en heeft o.a. duty-free shops. Tevens heeft Malakka een luchthaven met een Nederlandse naam: Batu Berendam Airport.
Malakka is de hoofdstad van de gelijknamige deelstaat. Wanneer je van de snelweg naar Malakka rijdt, kun je zien, welk een rijkdom deze deelstaat bezit: mooie huizen, winkelcentra, aangename parken, luchthaven en een soort Madurodam.
De Portugezen veroverden in 1511 Malakka. Op de helling van een heuvel (St. Pauls Hill) bouwden ze een fort: “A Famosa”. Later werd dit uitgebreid, zodat de vesting de gehele heuvel omvatte. Binnen de muren waren twee paleizen, een kasteel, een vergaderzaal voor de Portugese Raad van State en vijf kerken. Jammer, dat er nu nog alleen de “Porta de Santiago” te zien is: een poort zonder muur, die naar het fort leidde.
Verovering door de VOC
Na een beleg van 7 maanden veroverden de Hollanders van de VOC in 1641 het fort. De stad was toen echter niet meer zo rijk en welvarend. Na de verovering door de VOC konden de Nederlanders met de herbouw beginnen. De muren werden hersteld, bastions kregen een andere naam en er werd een gracht om de vesting gegraven met een ophaalbrug. Op het hoogtepunt had Malakka een garnizoen van 550 Nederlanders. Ondanks, dat alles herbouwd was, ging het met de welvaart bergafwaarts. De Nederlanders hadden slechts één doel: de specerijenhandel veilig stellen en concurrenten uitschakelen.
Stadhuys, overblijfsel uitNederlandse tijd
In augustus 1795 namen de Engelsen (East India Company) Malakka in bezit. Nederland had in die periode in Europa problemen met Frankrijk (Napoleon). Men bekommerde zich minder om deze onbelangrijke buitenpost. Jammer genoeg besloten de Engelsen de muren en poorten op te blazen. Nu na zoveel jaren hebben archeologen een muur uit de Nederlandse koloniale tijd ontdekt. Waarschijnlijk gaat het om een deel van een fort dat is gebouwd toen de Nederlanders er nog de baas waren. Het zou gaan om de ruïne van een uitkijkpost. De Maleisische regering laat nader onderzoek doen naar de muur en het zou een belangrijke toeristische attractie kunnen worden.
Een andere bijzondere architectonische attractie in Malakka is het Stadhuys. Ook een overblijfsel uit de Nederlandse tijd.