Dark Mode On / Off
Ons ben zuunig

Niet alleen de Zeeuwen zijn “zuunig”

Ons ben zuunig, zo luidt de welbekende Zeeuwse spreuk. De Nederlandse vrouw staat in enkele opzichten zeker bekend als zuinig. Zo worden alle waardepunten uit de pakken koffie geknipt, als het pak natuurlijk goed leeg is en vervolgens wordt middels de waardepunten trouw gespaard voor koffielepeltjes, serviesgoed of handdoeken. Na de Tweede Wereldoorlog heeft de opkomst van zegeltjes, doppen en merken een stormachtige groei doorgemaakt waar, door de fabrikanten flink op wordt ingespeeld.

Albert Heyn kwam enkele jaren geleden met zegeltjes waarmee je een heuse koelkast bij elkaar kon sparen. En niet te vergeten de opkomst van de air-miles. Geschenken, dagattracties of uitgaan, hoe meer je besteed hoe meer je bij elkaar kunt sparen. Ook bijzonder populair was de introductie van de flessenlikker. Eindelijk hoefden we het onderste niet in de fles of het pak te laten zitten. De flessenlikker is ook bijzonder populair bij Amerikaanse toeristen die met enige regelmaat hele partijen opkopen bij de Blokker.

Wat kan er dan nog zuiniger zou je zeggen? Wel, je kunt in je eigen tuin vakantie gaan vieren, zet de tent op en ga erin slapen. Je kunt in plaats van overdag, ’s nachts gaan douchen of een bad nemen, het scheelt je flink aan energiekosten. Een facelift hoef je ook niet te overwegen want ook met aambeienzalf verdwijnen dikke rimpels en oogleden.

Graag geven we onze gasten één of twee keer (uiteraard geen drie keer) een koekje bij de koffie. De koekjes bewaren we natuurlijk in een goed gesloten trommeltje, dan blijven ze langer vers. Om te voorkomen dat ze misschien toch zacht worden kun je het beste een paar suikerklontjes in het trommeltje leggen, dan gaan ze nog langer mee en is er ook de volgende keer nog een koekje bij de koffie. Zit er dan toch een kern van waarheid in dat buitenlanders altijd zeggen: kijken, kijken en niet kopen?

Vraag blijft alleen: is dat zo erg dan?

Redactie

Redactie

Onze toegewijde redactie bestaat heeft een passie voor het delen van kennis, ervaringen en inzichten die specifiek gericht zijn op deze levensfase. Met diepgaand begrip van de behoeften, interesses en uitdagingen van de vijftigplusgemeenschap, werkt onze redactie nauw samen om artikelen, tips en nieuws te presenteren die inspireren, informeren en verbinden. Van gezondheid en welzijn tot lifestyle en financiën, we streven ernaar om een waardevolle bron te zijn voor iedereen die de volgende hoofdstukken van het leven omarmt.