Je hebt er misschien op dit moment al mee te maken of er in het verleden mee te maken gehad. De werkdruk op kantoor kan al erg snel oplopen. Misschien valt er een werknemer weg vanwege langdurige ziekte of zwangerschapsverlof. Of er zijn stevige omzetdoelstellingen voor het jaar bepaald die moeten worden behaald. Maar hoe ga je nu het beste om met deze veranderende hoge werkdruk? En hoe weet je zeker dat de situatie op lange termijn nog steeds werkbaar voor je blijft? We helpen je hier graag verder mee en geven je in dit blog een aantal handige tips.
Breng voor jezelf goed in kaart wat je grenzen zijn op het gebied van de werkdruk
Het belangrijkste van alles, is dat je voor jezelf goed in kaart brengt wat je grenzen precies zijn. Voorkom bijvoorbeeld dat je iedere week over moet werken en dat de hoeveelheid taken die je krijgt perfect aansluit op het aantal uren dat je werkt. En krijg je veel meer verantwoordelijkheid dan eigenlijk in het contract op is genomen? En ervaar je daardoor meteen veel meer werkstress? Dan is het ook een goed idee om op tijd aan de bel te trekken en het gesprek aan te gaan met degene die deze nieuwe taken aan je op heeft gedragen.
Ga het gesprek aan met een manager op het moment dat de werkdruk te hoog aan het worden is
Je hebt het waarschijnlijk niet altijd meteen door op de werkvloer. Maar een te hoge werkdruk ontstaat langzaam maar zeker in de loop van de tijd. En voordat je het weet, merk je eigenlijk dat het takenpakket dat je hebt veel te groot is geworden. Ga dan altijd het gesprek een keer aan met een manager en uit op deze manier je gevoel. Zo kunnen er veel beter concrete stappen worden genomen en werken jullie samen aan een gepaste oplossing. Dat is natuurlijk het belangrijkste van alles.
Ga met het hele team op zoek naar een gepaste oplossing voor een beter werkklimaat
Om tot de beste resultaten te komen met het bedrijf, is teamwork belangrijker dan ooit. Ga daarom niet alleen het gesprek aan met een leidinggevende, maar ook meteen met het hele team. Misschien worden er nieuwe prioriteiten gesteld of bepaalde taken kunnen binnen het team worden verdeeld. Deze gesprekken kunnen bijvoorbeeld iedere week plaatsvinden in de vorm van een scrum.