Na jarenlange discussies en vele miljoenen verder, is het dan nu zeker dat Groningen Airport vanaf de zomer 2013 meer en ook grotere vliegtuigen gaat afhandelen. De Raad van State is akkoord gegaan met verlenging van de startbaan van 1800 naar 2500 meter. Dit was nodig om ook grotere vliegtuigen te kunnen afhandelen.
Voor de reiziger betekent dit dat men straks niet meer met een tussenlanding te maken krijgt. Daar de baan nu te kort is, worden vliegtuigen voor vertrek niet volgetankt, waardoor een tussenstop om bij te tanken nodig is.
De grootste gebruiker van de luchthaven is Transavia. Deze heeft, evenals ArkeFly en Corendon al bekendgemaakt dat het aantal (charter) vluchten zal worden uitgebreid. Ook Vueling gaat Groningen Airport aandoen en Ryanair en Wizz Air tonen inmiddels ook belangstelling.
De bewoners rondom de luchthaven zijn minder ingenomen met het vaststaande besluit. Zij zijn bang voor toenemende geluidsoverlast. Transavia voert nu proeven uit met stillere glijvluchten waardoor omwonenden mogelijk minder hinder ondervinden van alle luchtbewegingen.