In de zomer van 1956 werd voor het eerst op het vasteland een nieuw vervoermiddel ingehuldigd: de autotrein naar Italië. Je kunt dus zeggen dat 1956 het startpunt was van een nieuw type transport. We geven je in dit artikel meer uitleg over de mogelijkheden voor een trip met de autotrein naar Italië.
Het autoslaaptreinconcept
Reizen per trein naar het zuiden was dan ook het voorwerp van een echte moderniteit. Aan de nachttreinen werden wagens toegevoegd die ontworpen waren om 120 km/u, later 160 km/u te rijden. Als het op vakanties aankwam, waren deze nachttreinen soms beter gevuld dan hun “klassieke” neven. Aangezien je een restauratierijtuig kon vinden en een keuze aan plaatsen tussen slaaprijtuigen. En, een andere noviteit in die tijd, slaaprijtuigen waar het hele gezin zat.
Een van de bijzonderheden daarentegen waren de vele manoeuvres. De autotransporters werden op een zijspoor geladen, soms 200 of 300 meter van het station. Vervolgens moesten ze met een rangeerlocomotief worden afgevoerd en vervolgens aan de reizigerstrein worden gekoppeld. Deze stond op een ander perron te wachten. De autotrein was arbeidsintensief in de begintijd.
Met de autotrein naar Italië
Vroeger was er een station in Den Bosch waar je met je autotrein naar Italië kon gaan. Tegenwoordig moet je in Duitsland opstappen, als je naar het Zuiden wilt.
Voordelen
Cabriorijders en motorrijders dromen ervan. Urenlang cruisen langs de Italiaanse kusten in hun eigen voertuig of genieten van de bochten van Toscane. Alleen: de reis over de Alpen kost tijd – en verslijt de waardevolle voertuigen. De DB Autozug lost het probleem op. ‘s Middags starten in Düsseldorf en de volgende ochtend uitgerust aankomen in Verona of Livorno. Het in Münster gevestigde bedrijf “Euro-Express Sonderzüge” exploiteert de twee routes, die voorheen vele jaren door Deutsche Bahn werden gebruikt.
De autotrein naar Italië tours naar Livorno vertrekken op woensdag van 5 juli tot 30 augustus en keren terug op donderdag. Die gaat altijd op vrijdag naar Verona (tot 29 september), de terugreis is op zaterdag.
Tijdens de reis kun je iets voor jezelf doen, tot rust komen of even lekker bijslapen.
Een klein avontuur
Een reis met de DB Autozug is een klein avontuur op zich. Het is spannend om de auto zelf op het busje te rijden. Om te zien hoe die wordt vastgemaakt en wie er nog meer in de trein zitten.
Slaaprijtuig en bistro aan boord
Naast de locomotief bestaat elke trein uit acht dubbeldeks transportwagens voor het vervoer van auto’s, motoren en quads. Twee slaaprijtuigen, vijf couchetterijtuigen en een restauratierijtuig. Vanwege de lengte van het perron in Düsseldorf zijn meer wagons niet mogelijk, ook al is de vraag groter.
Ontspannen aankomst
Afhankelijk van de reisdatum kost een rit met de DB Autozug tussen de 149 en 383 euro (per traject). Daarnaast zijn er de kosten voor de passagiers in de couchette of slaapwagen. Al snel stapelen zich enkele euro’s op. Waardoor het reisbudget onder druk komt te staan. Maar als de auto is geladen, begint de vakantie. En met elke kilometer groeit de verwachting van het lossen op de bestemming.
De Urlaubs-Express rijdt in de zomer van 2023 van Düsseldorf naar Innsbruck. De ÖBB rijdt waarschijnlijk op het traject van Hamburg naar Innsbruck. De verbinding met het treinstation van Villach in Karinthië is helaas uit het programma gehaald. In het verleden had Deutsche Bahn ook Alessandria, Bozen en Triëst in de dienstregeling. Deze terminals zijn echter verlaten.
De alternatieve aansluitingen in één oogopslag:
• Hamburg-Innsbruck (ÖBB en Urlaubs-Express)
• Düsseldorf-Innsbruck (vakantie-express)
Treinterminals voor autotreinen in heel Italië
Wil je na het verlaten van de autotrein door naar Midden-Italië of Toscane? Dan is de aansluiting op Verona nog steeds een goede keuze. Het duurt een paar uur met de auto om het zuiden van Italië te bereiken. Hieronder staan enkele afstanden voor geselecteerde Italiaanse steden vanaf Verona:
• Venetië (Noord-Italië) – 121 km
• Bologna (Emilia-Romagna) – 144 km
• Florence (Toscane) – 231 km
• Rimini (Adriatische kust) – 259 km
• Pisa (Toscane) – 315 km
• Ancona (Adriatische kust) – 358 km
• Rome (Italiaanse hoofdstad) – 513 km
Lees ook:
In welke Italiaanse stad staat de Engelenburcht?